افراد چاق سه برابر بیشتر دچار سائیدگی زانو می‌شوند

  پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 
 
 پایگاه صاعقه:: افراد چاق، تا سه برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی دچار آسیب‌هایی نظیر سائیدگی زانو می‌شوند.
عزت‌الله رفعتی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: بروز مشکلات زانو به ویژه سائیدگی زانو درد و گروه ایجاد می‌شود که هر دو گروه به نوعی در معرض آسیب‌های شدید نیز قرار دارند.
 
وی با بیان اینکه گروه اول افرادی هستند که فعالیت بدنی کافی ندارند، تصریح کرد: گروه دوم افرادی هستند که فعالیت بدنی آنها شدید و طولانی مدت است و در واقع هر دو گروه بسیار بیشتر در معرض بروز آسیب‌های مفصلی، عضلانی و استخوانی قرار دارند.
 
رفعتی افزود: سائیدگی زانو یا همان آرتروز بیماری مفصلی بسیار شایعی است که اگرچه افراد سالمند بیشترین شیوع را دارد، اما در بین جوانان و میانسالان نیز نسبتا شایع است.
 
وی با بیان اینکه درصد بالایی از مبتلایان به آرتروز، دچار چاقی و اضافه وزن هستند، اظهار داشت: در واقع وزن زیاد با تخریب و سائیدگی مفصل به ویژه در ناحیه زانو، موجب بروز آرتروز می‌شود.
 
رفعتی تاکید کرد: چاقی روند تخریب مفصل زانو را به میزان زیادی تسریع می‌کند به طوریکه افراد چاق، تا سه برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی دچار آسیب‌هایی نظیر سائیدگی زانو می‌شوند.
 
وی گفت: عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند موجب بروز سائیدگی زانو و در واقع افراد با رسیدن به سن خاصی دچار آرتروز و سائیدگی زانو می‌شوند که دلیل آن پاره شدن مینیسک پای این افراد به دلیل عوامل ژنتیکی است.
 
رفعتی با اشاره به اینکه سائیدگی زانو به دلیل رفت و آمد مداوم از پله‌ها نیز ایجاد می‌شود، یادآور شد: انجام ورزش‌های شدید و طولانی‌مدت فیزیکی یکی دیگر از دلایل سائیدگی زانو است که با طبع در افراد ورزشکار و جوان بیشتر بروز می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: البته بر خلاف برخی از تصورات، هر درد زانویی به معنی سائیدگی زانو و آرتروز نیست و افرادی که دچار درد زانو می‌شوند، باید تحت معاینه و آزمایش قرار بگیرند تا علت دقیق آسیب زانوی آنها مشخص شود.
 
 
انتهای پیام/

این صفحه را به اشتراک بگذارید